ALS DE KLANT VERKOPER WORDT EN DE VERKOPER INKOPER!

Als de klant verkoper wordt en de verkoper inkoper!

Een van mijn trouwe bloglezers, stuurde me een mailtje met een verhaal uit zijn eigen praktijk dat hij graag met me wilde delen. Het inspireerde mij weer tot het schrijven van deze blog. Zijn moraal van het verhaal was ‘nee verkoopt’. Dat is niet nieuw voor mij. Sterker nog ik heb er al meerdere blogs over geschreven. 

Verkoop je klant geen sprookjes!
Ik zeg altijd: je kunt beter een ‘nee’ dan ‘sprookjes’ verkopen.  Wat ik hiermee bedoel is dat je als verkoper de klant de zaken niet beter of mooier moet voorstellen dan ze werkelijk zijn. Ben gewoon open en eerlijk. Dat resulteert veel vaker in een langdurige goede klantrelatie. Dus als je in gesprek bent met een klant en je ontdekt dat je niet de juiste oplossing voor zijn probleem hebt, verkoop dan een ‘nee’ of zorg ervoor dat je alsnog een oplossing vindt waarmee je de klant verder helpt. En als je die oplossing dan toch vindt, levert dit vaak een ‘ja’ op omdat de klant jouw eerlijkheid zo waardeert. Het kan ook zijn, dat heb ik zelf al meerdere keren ervaren, dat de klant, ondanks dat jij hem niet hebt kunnen helpen, jou wel aanbeveelt bij een ander! Hoe leuk is dat! Dus ja ‘nee’ verkoopt.

Maar hoe zit het nu bij mijn trouwe bloglezer?
Hij is een succesvol ondernemer, werkt met een leuk team. Zijn uitgangspunt is: we willen vooral leuke projecten doen, met leuke mensen en een leuk product ontwikkelen. Daar horen dan ook leuke klanten bij. 

Onlangs had hij weer zo’n mooie, leuke opdracht binnengehaald. Het begon allemaal mooi, maar het werd al snel vervelend. De klant kwam terug op eerder gemaakte afspraken en de samenwerking verliep heel stroef. Kortom, het voelde niet meer goed. Toen besloot hij afscheid te nemen van deze klant en wel per direct.

De verkoper wordt inkoper en omgekeerd!
De klant schrok zich een hoedje. Die wilde juist heel graag doorgaan. En toen waren de rollen ineens omgedraaid. De klant zat op de stoel van de verkoper en mijn bloglezer op die van de inkoper. Het kan soms raar lopen. Ze zijn weer om de tafel gaan zitten en hebben nieuwe, andere afspraken gemaakt. Ze gaan er weer voor!

‘Nee’ verkoopt dus! Het is goed om te benoemen wat je voelt, ziet en ervaart! Uiteindelijk is dat niet alleen beter voor je klant, ook voor jezelf! In dit geval heeft het ervoor gezorgd dat de lucht is geklaard! Eerlijkheid duurt toch echt het langst! Uiteindelijk wil je toch alleen maar werken met klanten waar je energie van krijgt? En omgekeerd geldt dat natuurlijk ook!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *