OP VAKANTIE STROMEN DE KLANTEN BINNEN. JA…DUH!

Het voeren van een verkoopgesprek

Kom je echt zo makkelijk aan klanten? 

Je hebt het prima voor elkaar. Je website is mooi, je hebt misschien een prachtig (gratis) online programma, bezoekers op je site. Je spreekt regelmatig met klanten die interesse hebben in je aanbod. Toch lukt het je onvoldoende om deze klanten te overtuigen tijdens een verkoopgesprek. Balen. Het voeren van een verkoopgesprek is een vak. En dat heeft niet iedereen zomaar onder de knie.

Als je op social media allerlei ondernemers voorbij ziet komen bij wie het binnenhalen van klanten wel lukt is dat enorm frustrerend. Voor hen is het een fluitje van een cent. Ze weten allemaal hoe het moet en klanten komen gewoon binnengevlogen, terwijl ze er relatief weinig voor hoeven te doen. Sterker nog, terwijl ze genieten van een heerlijke vakantie, stromen de klanten binnen!

Klanten komen niet bij iedereen binnen waaien!

Nou, laat ik eerlijk zijn bij mij is dat niet het geval. Ik heb wel voldoende klanten. Vaak zijn dat klanten die ik al vele jaren bedien. Ze zijn trouw aan mij, tevreden. Daardoor krijg ik weer andere klanten omdat ze mij aanbevelen. Heel prettig. Ik lig niet te luieren, ga wel op vakantie en heb een heerlijk leven. Dat is allemaal niet vanzelf gegaan. Ik heb daarvoor hard moeten werken. En dat al mijn klanten zomaar zijn komen binnenwaaien….Nee dat niet. Wat me wel goed lukt is een potentiële klant overtuigen tijdens een verkoopgesprek. Daar heb ik vele jaren ervaring in. Ik heb diverse diensten verkocht, in binnen- en buitenland voor verschillende bedrijven. Maar daar moesten ik en mijn collega’s echt wel ons best doen om de klanten binnen te loodsen.

Niet iedere lead wordt een klant

Bij mijn laatste werkgever draaide de marketingmachine al jaren op volle toeren. We hadden ongelooflijk veel leads die we allemaal persoonlijk benaderden. We hadden een team van super goede verkopers, en waren heel succesvol. Jaar na jaar haalden we onze targets. daar lag het niet aan, maar het is een illusie om te denken dat al die leads klant werden.

Veel mensen vragen makkelijk iets aan als het gratis is. In het geval van deze werkgever was dat een mooie brochure. Ze hadden dus blijkbaar interesse. Dat wil alleen niet zeggen dat ze ook meteen tot koop over gaan of ook echt serieus zijn. Door ze te benaderen konden we al vrij snel het kaf van het koren scheiden.

Persoonlijk klantcontact is vaak wel nodig

Tegenwoordig worden veel gratis online producten aangeboden (ik heb zelf ook een gratis e-book in de aanbieding). Daarmee kun je klanten ‘verleiden’, maar dat betekent niet dat al deze potentiële klanten ook echt heel serieus zijn. Dat de meeste klanten zomaar een online training of cursus van je kopen van duizenden euro’s is ook niet het geval. Meestal gaat daar een gesprek aan vooraf voordat ze de investering doen. Zeker als je klanten geen particulieren maar bedrijven zijn!

Het hangt dan grotendeels af van de manier waarop je zo’n gesprek voert of de klant aanhaakt of niet. En dan nog kan het zijn dat je een heel goed gesprek voert en een klant toch ‘nee’ zegt. Dat kan verschillende redenen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je aanbod toch niet helemaal aansluit bij zijn of haar wensen. De klant kan ook een ander reëel bezwaar hebben, waarbij ik wel de kanttekening maak dat de meeste bezwaren niet reëel zijn en dat je die wel kunt weerleggen.

Verkopen is net als vissen.

Eigenlijk moet je het zo zien. Je hebt een vijver vol met potentiële klanten (je leads). Als je niet gaat vissen, zul je nooit wat vangen. Dus ga vissen (neem contact met ze op) en voer een verkoopgesprek. Als je gaat vissen moet je ook vaak je hengel meerdere keren uitgooien om beet te hebben. Dat is met verkopen net zo. Dus het vergt ook geduld, doorzettingsvermogen en oefening! Succes is voor de aanpakkers. Dag geldt in de verkoop zeker!

Verkopen kun je leren maar…..

Het voeren van een verkoopgesprek is een vak. Iedereen kan het leren. Net zoals fietsen. Maar als je kunt fietsen, win je ook niet gelijk de Tour de France. Dus laat je niet gek maken. En koop geen (online) fietscursus met de belofte dat je na het volgen van de cursus meteen de Tour gaat winnen. Leren hoe je een goed verkoopgesprek voert, vergt iets meer.

Die belofte doe ik ook niet. Wat ik je wel kan beloven als je een verkooptraining bij mij volgt is dat je na mijn training een goede basis hebt gelegd waarmee je zelf direct aan de slag kunt. Je gaat zeker betere gesprekken voeren en daardoor meer klanten binnenhalen. Maar feit blijft, dat je wel zelf moet doen. Zoals ik al zei, het voeren van een verkoopgesprek is een vak en om een vak te leren, baart oefening de meeste kunst! Niets gaat vanzelf.

Eéndaagse verkooptraining ‘in the pocket’

In het najaar organiseer ik een verkooptraining speciaal voor kennisondernemers. Ben jij ondernemer en wil je graag leren hoe je succesvoller kunt zijn in je verkoopgesprekken en wil je samenwerken met een trainer die geen sprookjes verkoopt en veel waarde hecht aan persoonlijke begeleiding? Meld je dan aan voor de training ‘in the pocket’. Ben er wel snel bij, ik heb maar plaats voor 10 deelnemers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!