IK VERKOOP GEEN SPROOKJES!

Als ik met een toverstokje zwaai wordt uw omzet verdubbeld of heb ik een kip met gouden eieren voor u!
De zaken mooier voorstellen dan ze daadwerkelijk zijn. Verkopers kunnen er soms een handje van hebben. Ze beloven bij wijze van spreken gouden bergen, terwijl het in werkelijkheid een kaal polderlandschap is….

Zelf ben ik van mening dat eerlijkheid, ook in de verkoop, het langste duurt.
Als je een dienst verkoopt is het soms lastig om duidelijk te maken wat je dienst direct gaat opleveren. Valt het resultaat altijd te meten?

Als ik bijvoorbeeld een training klantgericht communiceren geef, beloof ik de klant niet dat iedereen die deelneemt aan de training na afloop voortaan 100% van zijn tijd 100% klantgericht communiceert. Ten eerste lukt dat niemand, en ten tweede hangt het er helemaal van af wat voor vlees ik in de kuip heb en hoe het bedrijf er zelf in staat.

Bij een training omgaan met klachten wil ik eerst weten van mijn opdrachtgever wat zijn beleid is als het om klachten gaat (en of er wel een beleid is). Ik heb wel eens een bedrijf gehad dat zijn medewerkers wilde laten trainen om beter om te gaan met klachten. Na wat doorvragen ontdekte ik dat dit vooral betekende dat het oplossen van een klacht geen geld mocht kosten. Tja, dat wordt lastig dacht ik. Nou wil ik niet zeggen dat het oplossen van klachten altijd moet betekenen dat er geld betaald moet worden, maar voor mij was dit een compleet verkeerd uitgangspunt dat niets met klantgerichtheid te maken had. De opdrachtgever had een hele andere kijk op klantgerichtheid dan ik. Als ik aan deze training zou zijn begonnen, was het niet eens een sprookje geworden maar een nachtmerrie en waarschijnlijk had ik daarin de hoofdrol gehad van de boze heks!

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Je kunt mensen coachen en trainen wat je wil, uiteindelijk bepaalt de persoon zelf of hij zijn gedrag gaat veranderen en de vaardigheden die hij geleerd heeft ook echt gaat inzetten. Daarom geef ik altijd in al mijn trainingen aandacht aan dit onderwerp zodat deelnemers inzicht krijgen in hun eigen gedrag en bewust worden van de invloed die ze zelf hebben. Met alleen het aanleren van (verkoop)vaardigheden kom je er niet.

Oftewel ik kan je een toverstokje aanreiken maar uiteindelijk bepaalt ieder individu of hij of zij er mee gaat zwaaien om daarmee (kleine) wonderen te verrichten.

Dus nee ik verkoop geen sprookjes, ik ben geen Aladin met de wonderlamp.
Ik ben gewoon een trainer en coach die met veel plezier anderen leert hoe ze op een eerlijke en authentieke wijze kunnen verkopen en communiceren met klanten omdat ik ervan overtuigd ben dat dit de meeste en leuke klanten oplevert!! Veel klanten hebben dit al mogen ervaren. Maar goed dat kan je ik wel vertellen, maar dan lijkt het misschien toch op een sprookje…… Dus ik laat liever mijn klanten zelf aan het woord. Kijk op www.havefuninsales.nl!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *