VAN KOUDE ACQUISITIE WORD IK NIET WARM

Laatst werd ik gebeld door een klant met de vraag of ik op commissiebasis, acquisitie wilde doen voor zijn bedrijf. Na wat doorvragen werd het mij duidelijk dat het om koude acquisitie ging. Deze klant heeft daar zelf geen tijd meer voor en daarom wil hij graag iemand als ik in de arm nemen. Dan heeft hij zijn handen vrij om datgene te doen wat hij het liefste doet. Het verzorgen van opleidingen.

Koude acquisitie kost veel tijd.

Je belt potentiële klanten, je gaat wellicht op bezoek, misschien nog een keer. Dan nog een telefoontje plegen en dan hoop je dat de klant ook een klant wordt. Geen wonder dat deze klant dat allemaal niet zelf kan doen. Hij denkt het probleem dan maar op te lossen door iemand anders in te huren.

Waarom alleen koude acquisitie doen als je ook voor warme kunt gaan.

Dat was de vraag die ik deze klant stelde. Hij was enigszins verrast door mijn opmerking en wilde weten hoe hij dit dan kon bereiken voor zijn bedrijf en zijn medewerkers.

Veel bedrijven worstelen met het aantrekken van klanten

Klanten die zelf contact opnemen met je bedrijf….hoe fijn is dat? Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dit heel prettig is en dat het verkopen van je diensten er een stuk leuker en makkelijker op wordt!

Ik dacht dat ik in de hemel was beland

Toen ik bij een bedrijf aan de slag ging waar klanten zelf belden of een berichtje stuurden voor meer informatie over onze dienstverlening. was ik stomverbaasd. Dat was ik niet gewend. In de voorgaande jaren had ik voor diverse bedrijven gewerkt en was het voor mij heel normaal om koude acquisitie te doen. Ook leuk, maar veel tijdrovender en mijn scoringskansen lagen toch iets lager dan bij warme leads.

Hoe krijgt een bedrijf dan warme leads?

Dat werd me toen wel duidelijk. De marketingmachine draaide al jaren op volle toeren. Klanten wisten dit bedrijf te vinden en ik met mijn salesteam konden deze klanten heel eenvoudig te woord staan, ze uitnodigen voor presentaties of een persoonlijk gesprek op ons kantoor. Of je nu voor een grote of kleine organisatie werkt, of zelfstandig ondernemer bent ieder bedrijf kan het voor elkaar krijgen om meer warme leads te generen en deze leads om te zetten in klanten! Je moet alleen heel goed weten hoe je dat moet doen. Zo moet je website werken als een magneet, maar er zijn ook vele andere wegen die naar Rome leiden! Zolang je maar in al je marketing- en verkoopactiviteiten je klant centraal stelt en niet je bedrijf…..!

Is koude acquisitie dan zinloos?

Nee zeker niet. Als je heel helder voor ogen hebt wie je kunt benaderen en vooral ook weet hoe je dat het beste kunt doen, kan het zeer effectief zijn. Daar vertel ik je graag een volgende keer meer over.

En waar ga jij voor? Voor warme of koude acquisitie? Of beide? Ik lees graag je reactie op mijn blog.