INTERNE KLANTEN ZIJN HET BELANGRIJKST

waarom interne klanten belangrijker zijn dan externe

Interne klanten zijn het belangrijkst

Zijn interne klanten belangrijker dan externe klanten? Een vraag die iedere organisatie zich zou moeten stellen. Het klinkt namelijk helemaal niet logisch. We zijn vaak gericht op onze externe klanten want zij brengen brood op de plank, maar vergeten soms dat onze interne klanten ervoor moeten zorgen dat het goed gaat met de externe klanten. Dus als er niet goed gezorgd wordt voor de interne klant, kan er ook niet goed gezorgd worden voor de externe klant! Dus ja interne klanten zijn het belangrijkst!

Waar gaat je hart sneller van kloppen?

Vaak willen mensen werken voor bedrijven die een product of dienst verkopen waar hun hart sneller van gaat kloppen. Dat is voor iedereen weer anders. Ik zal zelf niet zo warm lopen voor het verkopen van systeemplafonds of een technisch hoogstaand product, maar mijn buurman bijvoorbeeld weer wel. Dat zal ook wel verklaren waarom ik nooit bij zo’n bedrijf ben gaan werken.

Een goede werksfeer is de basis

Hoewel…mijn professionele carrière begon ooit in de chemie op de verkoop binnendienst. Ik had al heel wat orders verscheept naar Europese en Afrikaans landen, maar had nog nooit de producten die ik verscheepte met mijn eigen ogen gezien. Ik had er ook niet zoveel mee. Maar wat had ik het er naar mijn zin! Dat kwam o.a. omdat dit Amerikaanse bedrijf zijn Europese hoofdkantoor in Utrecht had met als gevolg dat er nogal wat nationaliteiten rondliepen, Engels de voertaal was en iedereen op kantoor elkaar kende. Ik voelde me als een vis in dit internationale water. Met mijn talenkennis kon ik de hele dag door Frans, Spaans, Engels en Duits spreken, met collega’s en klanten. Daarnaast werden er vaak activiteiten georganiseerd en werd ik ontzettend goed begeleid. Heerlijk! Ik ging met super veel plezier naar mijn werk. Iedere dag weer! Daardoor kreeg ik vanzelf hart voor de zaak en het product! Dit had natuurlijk een positief effect op de kwaliteit van mijn werk en dat van mijn toenmalige collega’s. Het zegt wel iets dat ik bijna 25 jaar na dato nog steeds contact heb met een aantal van hen!

Werkplezier is goed voor de omzet

Hoe je het ook wendt of keert, als medewerkers met plezier naar hun werk gaan, is dat goed voor het bedrijf. Een prettige samenwerking, goed contact met je collega’s, de mogelijkheid om je te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren, maken dat mensen graag voor je werken. Als mensen graag voor je werken, heeft dit een positief effect op de omzet van het bedrijf! Omgekeerd is ook waar.

Het begint met de interne klant

Als trainer word ik wel eens gevraagd om met een afdeling aan de slag te gaan. Het gaat dan vaak om het verbeteren van de communicatieve vaardigheden met externe klanten. Maar hoe zinvol is dit als er van alles en nog wat speelt op die afdeling of in het bedrijf waardoor mensen helemaal niet gemotiveerd zijn. Het is dan niet zo zinvol om tijd en geld aan een training uit te geven. Je kunt beter eerst investeren in de samenwerking van de teams. Oftewel zorg eerst goed van je interne klanten zodat ze hart voor de zaak hebben! Pas als je interne klanten gelukkig zijn, kunnen zij je externe klanten gelukkig maken! Interne klanten zijn het belangrjikst!

Kun jij wat hulp gebruiken om je interne klanten weer gelukkig te maken? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Kijk voor meer informatie op www.havefuninsales.nl.